Ervaringsdeskundigheid benutten
Kunstenares Mirthe Carprieaux en Roland Lahaye, blogger en lid van de cliëntenraad, zijn cliënten in het Centrum voor Epilepsiewoonzorg. Samen met wijkcoach en begeleider Simone Kuilder vormen zij het kernteam ervaringsdeskundigheid.
Het drietal komt sinds 2021 wekelijks samen op dinsdagochtend in het kantoor van Simone. Simone vertelt: “Ervaringsdeskundigheid is een kennisbron die nog lang niet voldoende wordt benut. Als medewerkers brengen we kennis in die is gebaseerd op de theorie. Ervaringskennis biedt een heel ander perspectief en kan daardoor heel goed aansluiten op wat cliënten nodig hebben. Inzetten van het perspectief van cliënten past in de visie van Kempenhaeghe over inclusief leven en diversiteit.”
Groen licht
Een ervaringsdeskundige is iemand die door eigen ervaring deskundig is geworden op een bepaald terrein. Een ervaringsdeskundige beschikt over kennis omdat hij of zij iets zelf heeft meegemaakt. Simone schreef een voorstel om ervaringsdeskundigheid in huis op de kaart te zetten en kreeg groen licht om ermee aan de slag te gaan. Ze benaderde Mirthe en Roland. Samen voerden ze al veel gesprekken over de invulling van deze vorm van expertise. Ook ontwikkelden ze een kernvisie.
Kernvisie
Mirthe woont sinds juni 2020 in een appartement aan het Hofpad. “Eindelijk woon ik zonder stress en zonder mensen om me heen die zich ongevraagd met mij bemoeien. Er is nu hulp nabij als die nodig is. En ik ontmoet mensen die liefdevol met mij omgaan.” Mirthe vertelt dat ze bij het formuleren van de kernvisie vooral hebben gekeken naar welke kennis er bij Roland en haarzelf, maar ook bij andere cliënten, aanwezig is. “Het is de bedoeling dat cliënten en mensen van buiten bij ons informatie kunnen opvragen. Bijvoorbeeld over hoe het is om hier te wonen. Of we vertellen tijdens scholing van nieuwe medewerkers hoe het is om epilepsie te hebben.”
Eigen regie
Waarom is het belangrijk dat ervaringsdeskundigen hun kennis delen? Mirthe: “Ik weet hoe het voelt om afgewezen te worden. Als er mensen zijn die zeggen: ‘Nee, dat kun jij niet’. Natuurlijk kan ik niet alles, maar soms wordt er te snel voor mij bepaald wat ik wel of niet zou kunnen. Als ervaringsdeskundige kun je mensen helpen mondiger te worden en eigen regie te pakken. Zo dient mijn eigen epilepsie een doel en kan ik er een positieve draai aan geven.”
Bank
Simone: “Veertig procent van de managers in ons centrum had nog nooit samengewerkt met ervaringsdeskundigen. Het is van groot belang dat ervaringsdeskundigen worden betrokken bij scholing van medewerkers, bij innovatie en bij het zoeken naar antwoorden op vragen die leven. Daarom gaan we bouwen aan een groep ervaringsdeskundigen, die – net als Roland – ook als gastspreker buiten Kempenhaeghe kunnen worden ingezet.” In 2022 zal het expertteam ervaringsdeskundigheid werken onder een eigen naam: BuroMEGA (Mijn Ervaring Geeft Antwoord).